null

Beste bezoeker, wij maken gebruik van Cookies op onze webshop. Wat doen deze Cookies precies? Als eerst: wij maken gebruik van Google Analytics, op basis van Analytics houden wij in de gaten of we onze webshop eventueel kunnen verbeteren. U blijft helemaal anoniem en wij zien niet wie u bent het is echt alleen om te kijken wat onze bezoekers 'gemeen' hebben.

Een droomreis door Noorwegen

1st Aug 2019, Ferdinand Visch

Een lang gekoesterde droom; op de motor door Noorwegen rijden. Gelukkig vond ik iemand gek genoeg om met mij mee te gaan. Samen zouden we incl. de bootreis tien dagen wegblijven. We zijn beide van het “outdoor” leven dus ons idee was ook om onderweg zoveel mogelijk te gaan kamperen. We zaten enorm te twijfelen, maar uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om in Kiel op de boot te stappen, we zouden uiteindelijk in Göteborg Zweden aankomen. We hoefden dan niet zo lang naar de boot te rijden en zouden dan uitgerust aankomen in Zweden. Vooral op de terugweg leek ons dit wel fijn. Sounds like a plan!

Goede voorbereiding is het halve werk. Ik besloot om mijn BMW R 1200 GSA uit te rusten met drie koffers en de waterdichte BMW Bagagerol 3. Bovenop de bagagerol monteerde ik mijn tent. Aangezien mijn reisgenoot op een Aprilia Dorsoduro meeging, moest het grootste deel van de bagage op mijn motor. Met andere woorden; ik was het pakezel. Dit was verder geen probleem want de BMW R 1200 GSA moet hier immers voor gemaakt zijn. Voor het navigeren vertrouwde ik op de BMW-navigator VI.

Zogezegd zo gedaan. Als ANWB-lid krijg je trouwens korting bij Stenaline. Voor ons scheelde dit 10% op de overtocht. De boot vertrok rond 19:00 uur en zou de volgende dag rond 09:00 aankomen in Zweden. De boot zelf is van alle gemakken voorzien, dus je kom écht uitgerust aan op de plek van bestemming. In de ochtend van 3 juni vertrokken wij richting Kiel. We wilde rond 17:00 uur bij de boot zijn en onderweg een beetje genieten. We hadden jammer genoeg niet het mooiste weer, na één uur onderweg te zijn begon het gelijk al te regenen. Dan maar wat rustiger aan doen en wat vaker stoppen. Eenmaal aangekomen in Kiel, rond een uur of 16:00, scheen de zon weer en was het 20+ graden. Je rijdt trouwens zo naar de boot toe, het kan bijna niet missen en alles staat perfect aangegeven.

Toen we eenmaal waren aangekomen konden we gelijk inchecken. Dit kan allemaal digitaal en duurt ongeveer twee minuten. Je krijgt dan ook direct het kaartje (de sleutel) voor je hut op de boot. Langzamerhand zien we steeds meer motorrijders verschijnen. Zowel Nederlanders, Duitsers en Zweden, hun waren alweer op de terugweg van hun reis. Als motorrijders onder elkaar heb je natuurlijk zo een praatje gemaakt en voor je het weet mag je de boot op.

Wij “de motorrijders” mochten als eerste de boot op. Eenmaal op de boot moesten wij onze motoren vastzetten met sjorbanden. Deze zijn daar gewoon aanwezig. Er zijn een aantal verschillende technieken voor het vastzetten van je motor. Zelf heb ik ervoor gekozen om de motor in de versnelling te zetten en op de zijstandaard te plaatsen. Vervolgens heb ik hem linksvoor en rechtsachter vastgezet met een sjorband. De motor staat als een huis. Het blijft wel een mooi gezicht, al deze motoren die achter elkaar opgesteld staan.

Toen we de volgende ochtend aankwamen rende ik gelijk naar het raam toe omdat ik het landschap wilde zien. We werden niet teleurgesteld en het avontuur kon nu echt beginnen!

Wanneer je de boot afrijdt heb je de Douanecontrole. Nu kun je als motorrijder redelijk makkelijk naar voren rijden, waardoor je wat sneller bij de controle bent. Als motorrijder hoef je alleen je paspoort te laten zien. De meeste campers en auto’s moesten door een scanner heen. Al met al ben je ongeveer dertig minuten kwijt. Dit valt erg mee als je ziet hoe veel mensen tegelijk de boot afkomen.

Het eerste wat je opvalt als je in Zweden aankomt is dat alles erg netjes en schoon is. De wegen zijn super netjes en alles wordt goed aangegeven op de borden. Dit is nog beter geregeld dan in Nederland. De eerste dag zouden we 450 km rijden. Achteraf hadden we een andere keus moeten maken, maar goed. We begonnen met het volgen van de snelweg, hier mag je meestal niet harder dan 100 kilometer per uur. Na 250 km waren we hier helemaal klaar mee en namen we gewoon maar een afslag. Dit was ook direct de belangrijkste les. Stel je navigatie in op een doel, maar bepaal zelf hoe je er wilt komen. Elke afslag brengt je bij een mooie weg of omgeving. Het was al bijna 19:00 voordat we aankwamen op de plek waar we wilden kamperen. Diep de bossen in, de bergen op en ja hoor, hier vonden we de perfecte kampeerplek.

De volgende ochtend waren we vroeg wakker, want we wisten dat het rond 09:00 uur al ging regenen. We wilde voordat de regen kwam alles ingepakt hebben. Aangezien we geen bestemming hadden zijn we maar richting de grens van Noorwegen gereden. Dit was een goede keus. Zweden is enorm mooi, alleen heeft Noorwegen nog veel meer moois te bieden. De komende zes dagen hebben wij door de mooiste natuurgebieden, fjorden en bergen gereden. In één woord adembenemend. De motoren hielden het ook goed vol. We konden alles makkelijk meenemen en we hadden nog wat ruimte overgelaten voor de dagelijkse boodschappen. De R 1200 GSA was redelijk onderhoudsvrij, alleen de ketting van de Aprillia had elke dag toch wel even wat aandacht nodig. Geen probleem natuurlijk, maar het moest wel even gebeuren.

We reden door weer en wind. Je bent in zo’n enorm mooie omgeving dat je je op den duur niet meer druk maakt over het weer. Zo hebben we zelfs nog langs bevroren meren gereden, door de sneeuw gereden en heftige regenbuien getrotseerd. Gelukkig bestond het grootste gedeelte van onze reis wel uit zo’n 15 graden of meer. Direct ook de tip; schaf goede motorkleding aan voor je trip. Anders wordt het echt afzien, vooral omdat het weer heel wisselvallig kan zijn in Noorwegen. Het asfalt in Noorwegen is ook iets scherper dan in Nederland, hierdoor heb je meer grip maar ook hogere bandenslijtage. Hou hier zeker rekening mee voordat je vertrekt.

In Noorwegen zijn gelukkig meer dan genoeg tankstations te vinden, wel staan ze soms meer dan 100 km van elkaar verwijderd. De prijs varieert ook enorm. Van € 1,78 aan de hoofdwegen tot € 1,50 langs de binnenwegen. De supermarkten verschillen ook enorm, wat de prijs betreft. En natuurlijk moeten wij het bier niet vergeten, dat is gewoon duur. Een 6-pack kost je zomaar € 13,-. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat er op zon- en feestdagen geen alcohol verkocht mag worden in de supermarkten. Dan maar aan de cola!

Tijdens de reis hebben we onze strategie toch enorm aangepast. In het begin reden we soms wel 450 km per dag. Maar na ongeveer drie dagen reden we nog maar rond de 200 -250 km per dag. Je geniet met de kortere afstanden meer van je reis en grote afstanden afleggen in Noorwegen gaat ook niet zomaar. Over 200 km kun je zomaar 4 uur rijden zonder pauzes. Het zijn namelijk alleen maar slingerwegen en bochten. Voor de motorrijder is dit natuurlijk hemel op aarde. Als we vroeg aankwamen op een mooie plek gooide we onze bagage van de motors af en gingen we nog even offroad de bossen en bergen in.

Dit bleken uiteindelijk toch wel de mooiste avonturen te zijn. Je voelt je vrij, je bent lekker zorgeloos aan het rijden en je komt op de meest bijzondere plekken. Zo kwamen we opeens bij een enorm grote waterval uit. In Nederland is een stromend beekje al spectaculair, maar in Noorwegen zie je de ene na de andere indrukwekkende rivier of waterval.

Deze reis heeft enorm veel indruk op ons gemaakt. Sterker nog, ik ga dit jaar nog een keer terug. Deze reis is een ervaring op zich en Noorwegen heeft een grote indruk op mij gemaakt, de ene weg is nog mooier dan de ander. De mentaliteit is top en iedereen spreek goed Engels. Je voelt je er direct thuis en je bent omringd door prachtige natuurgebieden. Uiteindelijk hebben wij twee keer in een huisje overnacht en de rest van de reis hebben wij in onze tenten overnacht. Kamperen kan hier op een camping of gewoon in de natuur. Omdat we af en toe ook moesten douchen hebben we het een beetje afgewisseld. Het is trouwens enorm makkelijk om een camping te vinden. Je hoeft niet vooraf te reserveren en als motorrijder krijg je vaak ook korting. Ga er vanuit dat een huisje ongeveer € 50,-/€ 100,- per nacht kost (twee persoons) en een camping plek rond de € 15,-/€ 25,- kost. Let wel op, wij waren er net voor het hoogseizoen.

In totaal hebben wij, incl. de reis van en naar de boot, ruim 3.000 probleemloze kilometers gereden. Tijdens zo’n diverse reis kom je er wel achter wat een alleskunner de BMW R 1200 GS Adventure is. Hij is gemaakt voor het avontuur en dat merk je direct, avontuur en vrijheid met een vertrouwd gevoel. Zoals BMW zou zeggen 'Make Life a Ride'.

Mocht jij ook op motorvakantie naar Noorwegen willen gaan, dan heb ik hieronder een aantal handige tips op een rijtje gezet:

1. Zorg ervoor dat je motor in goede conditie is en dat je banden voldoende profiel hebben.
  2. Hou ruimte over in je koffer zodat je snel even wat boodschappen kwijt kunt.
  3. Koop een goed motorpak, zelf had ik het BMW-rallye pak. Ik gebruikte mijn regenjas van het pak ook als windstopper.
  4. Zorg ervoor dat je laagjes meeneemt. Ik had voornamelijk een thermoshirt aan met daarover een vest en als het koud werd droeg ik er een dun softshell jasje overheen.
  5. Hou rekening met extreme temperatuur verschillen, het kan goed zijn dat het bij aanvang van je rit slechts 2 graden is en dat de temperatuur gedurende je rit oploopt tot 20+ graden.
  6. Neem een bandensetje mee. Offroad kom je veel scherpe stenen tegen en ja we gaan het toch allemaal proberen. Daarvoor ben je op avontuur.
  7. Neem een lichte en eenvoudig op te zetten tent mee.
  8. Investeer niet te veel in een zaklamp, de nachten zijn kort.
  9. Plan niet te veel voorruit en zorg ervoor dat er ruimte is voor avontuur. Alleen dan kom je op unieke plekken.
  10. Je hoeft niet veel kleding mee te nemen, op elke camping staat een wasmachine.
  11. Koop een aantal drybags zodat alles wat je meeneem ook echt droog blijft.
  12. Neem een goede slaapzak mee, de nachten kunnen behoorlijk frisjes zijn.
  13. Neem gereedschap mee voor kleine reparaties incl. Ducktape.
Gratis verzending vanaf 50 euro
GRATIS VERZENDING

Vanaf € 75,00

Gratis retourneren
RETOURRECHT

30 dagen garantie

Zorgeloos online bestellen
Veilig online betalen

Ruim aanbod
Product op voorraad?

Zelfde werkdag verstuurd

Ontvang het laatste nieuws, updates en aanbiedingen